Seks spændende kunstnere på Mississippi
28-02-2019 16:00

Seks spændende kunstnere
på Mississippi

Ét af de sikre tegn på forår er, når Mississippi slår dørene op til deres første udstilling. Det sker lørdag den 2. marts. Der er fernisering lørdag den 2. marts kl. 14.00-17.00. Udstillingen kører frem til søndag den 31. marts. I hele udstillingsperioden er der åben fredag, lørdag og søndag kl. 13.30-17.00.

Det er femte sæson Mississippi tager hul på. På første udstilling er der seks kunstnere på programmet. De er hentet både i Sønderjylland, København, Fyn, Østjylland og Vestjylland.

Også i år er der nye tiltag.

Som noget nyt, vil der i år, være en løbende digital udstilling af værker fra Statens Museum for Kunst. Museet har stillet over 10.000 værker til rådighed digital. Det vil være et udsnit af disse billeder, der vil blive vist med en løbende udskiftning.

Mississippi er ikke bare kunst, men også kultur, så vi har indledt et samarbejde med ”Fonden til Demokratisk Debat”. Der bliver et demokrati rum, hvor man får mulighed for at følge med i de mange forslag, der bliver stillet på borgerforslag.dk. Ved hver fernisering, vil en af forslagsstillerne på borgerforslag.dk komme og argumentere for sit forslag.
Der er også planen af ”Fonden til Demokratisk Debat” skal stå for nogle arrangementer i løbet af året.

Kunsten er stadig det vigtigste

Selvfølgelig er kunsten stadig det vigtigste, siger formanden for Mississippi, Bruno Nordensgaard, så derfor har vi også i år gjort meget for at få et alsidigt udstillingsprogram.

Kunsten til denne udstilling er som sagt hentet i København, Odense, Silkeborg, Nordborg, Tjele og Odder. Der en tale om fire billedkunstnere, en fotograf og en papirkunstner.

De udstillende kunstnere:


Kitt Buch, billedkunstner

Det er den farlige og oprindelige side af eventyret, som Kitt Buch taget fat på med ”Deconstructed Fairytales”. Her er skyggen helt bogstavelig. Heltinden, hvad enten det er klovnepigen eller musepigen, ses ofte som spaltet i to. Glæden og sorgen, den gode og onde, den uskyldige og den moralsk anløbne er vævet sammen til én skikkelse. På det personlige plan viser Kitt Buch her, hvordan vi alle sammen har skyggesider. Hvordan ingen kan sige sig fri fra ubehagelige karaktertræk, forkerte beslutninger og uoverlagte handlinger. Hvordan vi alle i en eller anden grad har dårligdomme indbygget i os, der ved uheldige omstændigheder kan slippes løs og vække vores indre monster, så kærligheden bliver forvansket, glæden forkastet og tilgivelsen forhånet.

Det vil sige: Kitt Buch viser os, at denne indre dobbelthed er et menneskeligt vilkår. Det er op til os at træffe de rigtige valg, gøre de rigtige ting.
 

Helle Hee Degaardt, billedkunstner

Den 13. oktober 1967 udspiller der sig en kæmpe storm i en lille piges univers. Munter og velfungerende, men med en skavank på hoften, bliver hun fastspændt i en seng på et katolsk hospital. Måske forsøgte man at forklare, men hun var for lille til at forstå.

En forholdsvis forudsigelig hverdag med familien blev udskiftet med strenge regler og mangel på nærvær. Uden adgang til legetøj blev fantasien og drømmen om flugt et overlevelsesredskab. Figurer og væsener blev formet i dynens betræk. De bedste dage var dem, hvor solen skinnede og skyggerne markerede sig i folderne.

Hun blev sluppet ud af hospitalssengens snerrende sele efter halvandet år. Hun kendte ikke længere sin familie. Mangel på kærlighed og interaktion mellem mennesker, havde gjort hende tavs, sky og bleg. Enhver muskel i benene var for længst gået i dvale.

Et lille menneske måtte rejse sig på ny.

Sådan blev kunstneren Helle Hee Degaardt skabt - en tumling der ikke kunne væltes. Traumet blev vendt til et værktøj, som en uudtømmelig kilde af lys og skygge.

 


Ashte Faieq, billedkunstner

Ashte Faieq er kurdisk kunstmaler. Ashte bruger kunsten som et universelt sprog, der transcenderer tid, historie og etnicitet. Han har en bred vifte af stilarter bag sig fra det raffinerede enkle i kultegninger og grafisk tryk til fascinerende komplekse malerier og metoder. Der er visuelt flotte udtryk og følelsesmæssige stærke indtryk i hans kunst. Han er konstant på udkig efter struktur og rytme, og med nærmest kirurgisk præcision dissekerer han sit objekt lag for lag.


Kirsten Trebbien, fotograf

Ved første øjekast ligner Kirsten Trebbiens fotos malerier. Men øjet bedrages. Godt nok har billederne direkte referencer til 1600- og 1700 tallets malere fra lande som Holland, Spanien og Italien, men kameraet har afløst penslen som det foretrukne værktøj, og Kirsten Trebbiens billeder er en fortsættelse og nyfortolkning af de gamle kunstneriske traditioner.
Som datidens malere leger hun med kontrasten mellem liv og død, det perfekte og det kaotiske, og motiverne rummer ofte traditionelle symboler. Mange af symbolerne er gennem tiderne tillagt forskellige betydninger, så også her kan beskueren komme i tvivl.


Susanne Mechlenborg, papirkunst

Susanne Mechlenborgs foretrukne skulpturelle form er den tredimensionelle cirkel - en kugle. Derfor udvikler hun kugleformede papirskåle af håndlavet papir. Til papiropløsningen - pulpen - bruges ofte abaca, som er udviklet fra en art bananplanter. Papiret kan støbes meget tyndt, men er dog meget stærkt, og der kan lægges planterester og frø i pulpen. Skålene dekoreres ofte med akvarelfarver, eventuelt akrylfarver ved større skåle. Skålene bliver lavet i mange størrelser.


Kirsten Fyhn, billedkunstner

Kirsten bor i Odder og har en stor og flot udstillerliste.
I Kirsten Fyhns billedunivers af natur, huse, mennesker og dyr finder vi vores liv karikeret i et mikrounivers, der minder os om en myretue. Kirsten Fyhn er hverken naivist eller socialrealist. Hendes billedverden er snarere gennemsyret af det mange karakteriserer som den ægte humor.