|
Jubilæum på Mississippi
Det lokale kor Opus 7790 medvirker ved ferniseringen på kunst- og kulturstedets efterårsudstilling. Den 50. siden starten i 2015.
Kunst- og kulturstedet Mississippi i Odby gamle Skole på Thyholm fejrer jubilæum med efterårsudstillingen, som har fernisering lørdag 1. oktober. Det er nemlig den 50. udstilling siden starten i 2015.
Foruden den sædvanlige dagsorden ved en fernisering – velkomst ved Mississippis daglige leder Bruno Nordensgaard, deltagende kunstneres introduktion til deres værker, et let traktement – deltager denne gang det lokale kor Opus 7790 (7790 er Thyholms postnummer) under ledelse af Christen Birkebæk.
”Koret har brugt sensommeren på at indstudere sange af digteren Johannes Møllehave, og dagens repertoire vil byde på fire indslag fra denne samling,” fortæller Christen Birkebæk.
Bruno Nordensgaard supplerer: ”Christen donerede for nylig sit klaver til Mississippi. Jeg spurgte, om han og koret ville medvirke ved ferniseringen. Han mente nok, at medlemmerne var med på ideen. Og sådan bliver det altså. Det er ganske enestående!”
Mississippi – nu med shelters
Jubilæumsudstillingen viser seks kunstnere: Fire billedkunstnere, en keramiker og en billedhugger.
De fem er fra Jylland, den femte fra København.
Udstillingen åbner altså med ferniseringen 1. oktober. Den løber frem til og med søndag 6. november. Som sædvanlig er åbningstiderne torsdag til søndag kl. 13.30 til 17.00 – eller efter aftale.
Mississippi benytter ferniseringen til at præsentere stedets nye shelters. De er over sommeren bygget i den gamle landsbyskoles cykelskur.
Kunstnerne
En kort præsentation af de seks kunstnere i alfabetisk orden:
Jens Bredholt bor i Nykøbing M., men har sit kunstneriske virke i sommerhuset ”ved det frådende hav i Klitmøller.” Han er selvlært og valgte i sin tid et liv som maler ved mange besøg hos, og med mange gode råd fra en af de helt store på den danske kunstscene, Sven Havsteen-Mikkelsen. Som denne har Jens Bredholt fundet sine motiver i Grønland og på Færøerne, desuden i Nordnorge – og nu altså ved Vestkysten. Hans malerier i klare farver suppleres med værker i plader af birkefinér. Træpladen påføres over flere omgange ægtempera, der undervejs ridses og slibes med en vinkelsliber.
Jens Bredholt underviser i maleri på Vestjyllands Højskole og Højskolen Mors – foruden her og der i tango. Sammen med livs- og dansepartneren Else Mathiassen har han danset tango på den argentinske pampas og i Buenos Aires… men det er en helt anden historie.
Jette Bækgaard, bosat i Funder Kirkeby, tager sit Mississippi-publikum ”et smut gennem Frankrig” med 11 malerier (olie, akryl) fra Paris. Det er daglige oplevelser gennem et tre en halv måneds ophold i kvarteret Marais i nærheden af Bastillepladsen. En anden motivkreds med 12 lærreder er hentet i det sydlige Provence.
Og så har hun lavet fire ”sidespring” der blev på en til regnvejrsdag i Provence-atelieret. Tankerne gik tilbage til ungdomsdagene, hvor hun som designer ofte kom i Paris, fortæller hun. ”Pludselig kom der frem på nethinden billeder af fire idoler fra dengang: Cathrine Deneuve, Marlon Brando, Eva Gardner og Georg Clooney.”
Faire, københavnsk kunstner, udstiller værker på lærred og papir. Han har rejst meget og arbejdet undervejs, i Bangkok, Indonesien, Sidney Australien, Portland Jamaica, Philadelphia og New York. Senest har han arbejdet tre måneder til søs på Diskosbugten i Grønland. På Mississippi viser han sine første billeder fra Grønland sammen med tidligere værker.
”Ged” og ”store ko”
Billedhuggeren Anne Mette Markussen, Svenstrup, indsendte værker til Mississippis censurerede udstilling i foråret, men kom ikke ind. ”Men altså, hende skal vi ha’ hertil,” tænkte Bruno Nordensgaard dengang, og inviterede hende til efterårsudstillingen.
Hun møder med en række små skulpturer, dyrehoveder på menneskekroppe. De har udgangspunkt i, hvad mennesker kaldes med betegnelser fra dyreverdenen. For kvinderne gælder det som regel de negativt ladede betegnelser som f.eks. ”ged” og ”store ko.”
”Min opfattelse er, at de alle er nedladende, når det handler om kvinder. De dyr, der tilknyttes det mandlige køn, har en positiv, ja, nogle gange en storskrydende karakter. Begrebet ”en stor tyr” må man da bare have respekt for!”
Så Anne Mette Markussens legeglade skulpturer er ment som små satiriske indspark til sexismedebatten.
Keramikeren og kunsthåndværker Susanne Moeskjær deltog på forårets censurerede udstilling. På sit atelier SUM Design i Ry skaber hun værker i stentøj med en sublim beherskelse af materiale og form. Hun har talrige udstillinger bag sig herhjemme, også salgsudstillinger på markeder og i museumsbutikker.
Majas M. Vendelbo, Skelhøje, udstiller oliemalerier med motiver fra hverdagens øjeblikke. ”Jeg fortolker, fordøjer, føler min virkelighed. Livet males af både glæde og smerte, og således maler jeg mine malerier, ikke blot med de lyse og varme farver, men med et samspil, der afspejler det, jeg ser i min egen verden, et helhedsbillede, der skabes med lys og mørke, varme og kolde farver,” har hun udtalt i et udstillingskatalog – hvor hun helst ikke ville sætte ord på sine værker. For ”så frygter jeg at spolere det indtryk, som vækkes i beskuerens inde,” lød hendes forklaring.